Onze toekomst zit op dit moment in de klas...
door Anke Bosch
in Blog

Het is 2018! Ik kijk naar 2018, 2019, 2032... Ik kijk naar jouw toekomst, ik kijk naar mijn toekomst. Ik kijk naar onze toekomst...

 

Ik kijk naar onze toekomst…

Over minder dan 15 jaar betreden de eerste kleuters van nu de arbeidsmarkt. Vanaf dat moment gaan ze actief mee doen in de maatschappij. Hoe ze dan in het leven staan, hangt af van de manier waarop zij zichzelf ontwikkelen. Vanaf het moment dat kinderen naar school gaan, maken leerkrachten een groot onderdeel uit van dit leerproces. Het onderwijsproces neemt zeker 14 jaar van iemands leven in beslag. En dan ook nog eens tijdens de meest belangrijkste periode van een leven.

 

Zoals iedereen weet, heeft een boze, gefrustreerde en overspannen leerkracht niet echt een positieve uitwerking op leerlingen. Als je eerder geprikkeld bent, worden leerlingen vervelender, worden ze eerder de klas uit gestuurd, is er meer onrust en een negatieve sfeer in de klas. En dat kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van de leerling.


Blije en tevreden leerkrachten
Leerkrachten die blij en tevreden zijn stralen dit uit en hebben een positieve uitwerking op hun leerlingen. Deze leerkrachten zijn beter in staat om een stapje extra te zetten, nieuwe impulsen toe te voegen en echte aandacht te hebben voor hun leerlingen. Dat nemen de leerlingen mee. Voor de toekomst. Onze toekomst.


Door de interne en externe communicatie van je school goed in te richten creëer je meer duidelijkheid en minder ergernis. Gestroomlijnde communicatie heeft ook te maken met waardering en stimulering. Goede communicatie kan bijdragen om leerkrachten meer tevreden te maken. Ook leerkrachten die al best tevreden zijn!


Leerkrachten die tijd voor hun leerlingen hebben
Leerkrachten die tijd voor hun leerlingen hebben, kunnen die tijd investeren in het geven van goed onderwijs. Uiteraard zie je dat terug in de resultaten van de leerlingen en dus logischerwijs ook in onze toekomst.


Op dit moment zijn leerkrachten veel tijd kwijt aan randzaken, regels en verplichtingen. Kostbare tijd wordt opgeslokt. En dat gaat ten koste van de leerlingen. Een van die randzaken is communicatie. Leerkrachten zijn druk met het schrijven van teksten, maken van nieuwsbrieven, finetunen van het Schoolondersteuningsprofiel (SOP), maken van een schoolgids, onderhouden van social media en ga zo maar door!

 

Door de communicatiemiddelen te stroomlijnen is veel winst te behalen. Winst in tijd, in stress en in ergernis. En dat komt de leerlingen ten goede. Dat komt onze toekomst ten goede! Ook kan het veel rust geven een deel van de werkzaamheden (tijdelijk) uit te besteden. De Meesters van MeesterMerk helpen graag een handje door tijdelijk te ondersteunen of schoolspecifieke communicatietrainingen te geven.

 

Met een team van jouw school gaan we dan aan de slag om bijvoorbeeld om de communicatie te stroomlijnen, een schrijfwijzer voor jouw school te maken, een veranderproces te begeleiden, communicatieproblemen op te lossen en meer... Leren door te doen en inbrengen wat je weet is daarbij ons uitgangspunt! Neem gerust contact op voor een gratis adviesgesprek.

 

Voor 2018 bruisen we van de energie en nieuwe plannen. Ook blijven we gratis kennis weggeven over communicatie in het onderwijs. Schrijf je dus gerust in voor onze mailing dan vliegen de MeesterTips iedere twee weken je mailbox in.

 

Laat het trouwens duidelijk zijn dat communicatie niet dé oplossing is voor blije leerkrachten met meer tijd. Daar is meer voor nodig. Communicatie kan wel bijdragen aan tevreden leerkrachten en meer tijd voor de leerlingen. En ik wil daar, op mijn beurt, heel graag mijn steentje aan bijdragen. Voor jouw toekomst, voor mijn toekomst, voor de toekomst van onze kinderen. Voor onze toekomst!


Wens iedereen een heel goed 2018!! Jaag je dromen na en volg je hart!


Groet,
Anke