Is jouw schoolwebsite klaar voor 2018?
door Anke Bosch
in blog

Ontdek het zelf! WebMeester Niels Woertink en CommunicatieMeester Anke Bosch stelden een checklist samen. 

 

Voor heel veel mensen begint de oriëntatie voor aankoop van een product of het afnemen van een dienst online. Zo ook het zoeken naar een geschikte school voor je zoon of dochter. Natuurlijk speelt imago een grote rol, maar als men dan eenmaal op je site komt, dan is het heel belangrijk dat positieve imago ook te behouden. Een website die niet van deze tijd is kan er voor zorgen dat mensen alsnog afhaken. Met deze checklist kun je kijken of jouw website een beetje van deze tijd is.

 

Is je website mobiel en iPad vriendelijk?
Oftewel: responsive. Responsive betekent dat de website zich aanpast aan het apparaat (resolutie) waarmee de site bezocht wordt. Zoals je waarschijnlijk zelf weet, is er niks irritanter dan te moeten inzoomen op je mobiel om het goed te kunnen lezen. Met stip ergernis nummer 1. En een ergernis betekent een deuk in je imago. Dus een musthave: een responsive site. Niet te verwarren met een mobiele site. Een aantal jaren geleden was het ‘in’ om een aparte site te hebben voor je mobiel. Je moest toen op twee sites aanpassingen doen. Tegenwoordig hoeft dat niet meer en kan je alles via één website doen.


Heb je zelf de regie?
Via een Content Management System (CMS) kun je zelf tekst en beeld op je website aanpassen. Je kunt nieuwe menu-items toevoegen, nieuwsitems plaatsen en beelden wijzingen. Zo ben je flexibel in het doorvoeren van wijzigingen, ben je niet afhankelijk en kun je snel inspelen op actualiteiten.


Ben je actueel?
Het is anno 2018 heel slordig om verouderde informatie op je website te hebben staan. In veel CMS systemen kun je dingen automatiseren, zodat artikelen vanzelf online en offline komen op een door jouw gepland moment. Let wel; een goed blog raakt niet snel verouderd en kan gewoon online blijven staan. Dat levert namelijk weer nieuwe bezoekers op. Dat geldt ook voor nieuws. Bij een goed systeem zakt nieuws vanzelf naar ‘onderen’ en bereikt het alleen diegene, die er actief op zoekt. En vinden wat je zoekt, levert alleen maar positieve credits voor je merk op!

 

Zoals je waarschijnlijk zelf weet, is er niks irritanter dan te moeten inzoomen op je mobiel om het goed te kunnen lezen.

 

Vind je doelgroep jouw website?
Als je een website hebt, moet deze natuurlijk ook bezocht worden. Vermeld op al je middelen duidelijk je website en zorg dat je website op allerlei websites staan waar mensen zich oriënteren, zoals bijvoorbeeld Scholen op de kaart, 1000scholen.nl en de website van de gemeente. En kijk eens op deze pagina van Google! Je mag gratis en voor niets foto’s, je website en contactgegevens toevoegen aan je vermelding op Google en Google Maps. Vooral ouders die een eerste school voor hun kind zoeken, zijn geneigd deze dicht bij huis te zoeken en dan is Google Maps wel een heel handige tool.

 

TIP! Misschien is de training ‘Leerlingen gezocht!’ interessant voor jouw school? Bekijk de training hier?

 

Staat er een korte en bondige omschrijving van je school op de site?
Vertel in maximaal drie alinea’s wat voor een school je bent, wat je als school belangrijk vindt, wat je onderscheid ten opzichte van de concurrentie en wat leerlingen en ouders kunnen verwachten. Bekijk na het schrijven van dit stukje of je het woord onderwijs wel in de tekst hebt staan (want daar draait het uiteindelijk om) en hoe vaak je ‘wij’ geschreven hebt en buig dit dan om naar jij/de leerling. Neem niet jezelf als uitgangspunt, maar de leerling.


Bijvoorbeeld:
Niet: Wij geven onderwijs aan leerlingen tussen 4 en 12 jaar.
Wel: Leerlingen tussen de 4 en 12 jaar volgen bij ons onderwijs van hoog niveau.

 

LEES OOK: 27 TIPS VOOR HET SCHRIJVEN VAN EEN NIEUWSBRIEF

 

Is je website veilig?
Een SSL certificaat geeft aan dat je website veilig is en herken je onder andere aan de extra s van secure in de browser (https). Vooral bij het gebruik van inschrijf-, aanmeldformulieren of betalingsverkeer is een website zonder SSL gevoelig voor hackers.


Als je wilt dat de Meesters van MeesterMerk eens naar je website kijken, vul dan onderstaand formulier in en ontvang GRATIS een beknopte analyse van je schoolwebsite. [tekst gaat hieronder verder]



Laat je beleving zien en voelen?
Zorg dat er gevoel zit in je site. Zowel in beeld en tekst. Een ouder legt zijn/haar kind in jouw handen en dan willen ze een goed gevoel bij je hebben. Dat kan alleen als je ook een stukje gevoel laat zien. Laat zien wat voor een leuke activiteiten er zijn, plaats afbeeldingen van leerlingen die in hun element zijn en laat ouders en leerlingen zelf vertellen wat ze zo fijn vinden aan jouw school.

 

Heb je toestemming voor het gebruik van fotografie?
Check wel even of je de foto’s van de leerlingen ook online mag zetten. Niet iedere ouder vindt het fijn als foto’s zo maar worden gezet. Ouders moeten hier actief toestemming voor geven. Ken je onze Fototool al? Hiermee kun je deze registratie digitaal regelen en heb je snel inzichtelijk elke leerlingen in een klas wel/niet op de foto mogen. Lees meer over de Fototool.

 

Laat ouders en leerlingen zelf vertellen wat ze zo fijn vinden aan jouw school!

 

Heb je een koppeling met het leerlingvolgsysteem op je site?
Maak je gebruik van een leerlingvolgsysteem waar ouders op in kunnen loggen? Zorg dan dat de inlog gekoppeld is aan je website. Dat kan eventueel ook door middel van een doorlink. Zo is het voor ouders duidelijk dat ze altijd op 1 locatie online moeten zijn voor alle informatie. Dat je daarna een doorlink hebt naar een andere url is geen probleem.


Wil je jouw schoolwebsite op meer punten checken?
De totale checklist bestaat uit meer onderdelen. Schrijf je hieronder in voor onze mailing. Je ontvangt dan de complete checklist in je mail. En dat niet alleen. Iedere twee weken ontvang je tips over communicatie in het onderwijs en vaak ook met informatie die je niet op onze website of sociale media vindt.