Hoe je met ‘inhakers’ en de inzet van communicatie een verschil kunt maken!
door Anke Bosch
in blog

Dat Kerst, Pasen, Sinterklaas, Vaderdag en Moederdag ieder jaar weer mooie momenten zijn om als school op te kunnen inhaken weten we allemaal. Je kunt 'inhakers' gebruiken om verschillende doelen te bereiken.

 

Denk bijvoor beeld aan het verbeteren van de teamspirit, het verbeteren van de relatie met ouders/verzorgers, het genereren van naamsbekendheid door de media op te zoeken of het ontwikkelen of behouden van een positief imago. 


Scoor pluspunten voor jouw school
Ouders worden ingezet als hulp-Sinterklaas, mooie Kerststukjes gaan mee naar huis en misschien weten maar weinig moeders het droog te houden als ze op Moederdag een prachtig gekleid kunstwerk uitpakken dat al net zo mooi verpakt is. Je weet de emotie te raken en emotie scoort. Stilletjes denken ze dan toch even: “dat hebben ze leuk gedaan op school!”. En dat zijn weer pluspunten die het imago van je school ten goede komen.


Doorbreek de sleur
Doe het net even anders en verras medewerkers en leerlingen. Dat niet alleen goed voor je imago, maar ook voor het algemene schoolklimaat. Speel in op Nationale Complimentendag (1 maart 2018) of luid de zomervakantie in met chocolaatjes in de lerarenkamer op Wereld Chocolade Dag (7 juli 2018).


Kan je niet wachten en wil je direct wat organiseren? Begin dan nu met de plannen voor Blue Monday (deprimaandag). Maak van Blue Monday (15 januari 2018) bijvoorbeeld een New Monday en verras leerkrachten met iets waar ze blij van worden onder het motto: "deze maandag doen wij het anders en laat de rest van Nederland maar lekker somber zijn". Begin de dag met de hele school met een ochtenddans op vrolijke muziek, zorg voor blauw gebak bij de koffie en daarop de tekst: "wij zijn elke dag blij met jou" of geef ze die dag 5 minuten eerder vrij. Het maakt niet uit wat je doet, als het maar anders is, en past bij jouw school.


Maak er een activiteit van en zoek de media op
Soms kun je al met heel eenvoudige dingen saamhorigheid creëren en misschien doe je dat ook al wel. Zo kun je op de Dag van het Sprookje (7 juli 2018) leerlingen verkleed naar school laten komen, op Nationale Boomplantdag (21 maart 2018) samen een boom planten.

 

Bedenk goed dat alle inhakers ook mogelijke PR-momenten zijn. Vervang je alle lampen in de school voor spaarlampen op de dag van de duurzaamheid? Zamel je geld in voor het Diabetesfonds op de Nationale Diabetes Dag? Zoek de pers op! Allemaal kansen om het positieve imago van je school te versterken!


Vulling voor je nieuwsbrief en je website
Naast dat met een inhaker en de activiteit daaromheen de verbinding onderling legt, zorgt een inhaker ook voor leuke vulling in je nieuwsbrief en op je website. Heb je die maand bijvoorbeeld veel ‘zwaar’ nieuws, dan kan het schelen eens wat luchtigers er in te zetten. Daarnaast laat je zien dat je als school actueel bent en met de tijd mee gaat.

 

Maak gevoelige onderwerpen bespreekbaar in de klas
Tot slot: met inhakers kun je gevoelige onderwerpen die spelen in je klas of in de maatschappij bespreekbaar maken. Het is zelfs zo dat met communicatie een verschil te maken is. Zoals bijvoorbeeld Paarse Vrijdag (vrijdag 8 december 2017).


Paarse Vrijdag is een dag waarop mensen door het dragen van de kleur paars hun solidariteit kunnen tonen met homo- en biseksuele, lesbische en transgender jongeren. Deze dag werd voor het eerst gehouden in 2010 en vindt in Nederland plaats op de tweede vrijdag van december. Ieder jaar wordt deze dag georganiseerd door het netwerk van Gay-Straight Alliances (GSA) van homobelangenorganisatie COC. Dit met name omdat uit onderzoek is gebleken dat het op de helft van de scholen niet veilig genoeg is om uit de kast te komen en het aantal zelfmoorden onder homoseksuele jongeren vijf keer hoger ligt dan bij heterojongeren.


Er wordt flinke campagne gevierd om dit thema op scholen op de agenda te krijgen. Via de website van het GSA netwerk kunnen scholen gratis Paarse Vrijdag Actiepakket aanvragen. In het actiepakket tref je 450 paarse polsbandjes en 3×6 Paarse Vrijdag posters aan. Als steeds meer mensen bewust worden van het thema en steeds minder mensen in hokjes gaan denken, kunnen we het aantal zelfmoorden terugdringen en jongeren zichzelf laten zijn. En dat… Dat kan je dus met communicatie bereiken!


Volg ons op Facebook en Twitter en blijf op de hoogte van leuke en nuttige inhaakmomenten. Wil je hulp bij het maken van een jaarplan voor de communicatie van jouw school? Neem dan contact op.


Maak ook het verschil en ontvang onze gratis OnderwijsInhaakKalender
Met onze OnderwijsInhaakKalender mis jij nooit meer zo’n leuke of bijzondere datum. We hebben, gratis en voor niets, de handigste, liefste, leukste en/of belangrijkste inhaakmomenten in 2018 voor je op rij gezet in een praktisch digitaal bestand.

 

Het enige wat jij hoeft te doen is je hieronder inschrijven voor onze mailing. Dan ontvang je, naast de kalender, ook nog eens regelmatig onze beste MeesterTips op het gebied van communicatie voor het onderwijs. Gewoon, omdat we onze kennis graag delen, net zoals jij dat doet!

 

blogbanner maling