Tevreden mensen start bij goede communicatie
door Anke Bosch
in blog

Veel veranderingen, trage besluitvorming, eigenwijze docenten, hoge werkdruk, te weinig uitdaging. Er is tal van oorzaken te benoemen waarom mensen ontevreden kunnen zijn over hun werk. Maar alleen tevreden mensen kunnen het beste halen uit zichzelf. Tevreden leraren maken op hun beurt tevreden leerlingen. Maar hoe worden mensen (meer/weer) tevreden door de inzet van communicatie? 

 

In het artikel ‘Waarom is er onvrede is het onderwijs?’ halen we een aantal oorzaken aan waar we met communicatie direct invloed op uit kunnen oefenen. In dit artikel vertellen we hoe we daar invloed op kunnen uitoefenen bij een verandertraject. Want wat kan communicatie nu bijdragen aan tevreden mensen?

 

Draagvlak
Hoe meer begrip er is voor de situatie, hoe minder weerstand er zal komen. Voordat de verandering plaats vindt, dient eerst draagvlak gecreëerd te worden. Draagvlak creëren in het onderwijs is belangrijker dan in de meeste andere branches. Juist omdat de mensen nogal eigenwijs zijn. Het beste kun je daarom mensen betrekken voordat er besluitvorming plaats gaat vinden, zo creëer je de beste basis om 'alle neuzen dezelde kant op te krijgen'. De wijze waarop je dat doet en de middelen die je daarvoor inzet moeten passen bij jou als school.


Bewustwording
Mensen moeten eerst begrijpen dat voor de verandering ook wat van hen gevraagd wordt. Het moet heel duidelijk zijn wat er precies gevraagd wordt en wat de gevolgen zijn. Het op de juiste wijze begeleiden van het veranderingstraject is essentieel. Mensen moeten het snappen, er in meegenomen worden en zich echt bewust zijn van de situatie waarin de school zich bevindt. Pas als ze de oorzaken en de genomen maatregelen volledig snappen, kunnen ze prositiever over de verandering zijn. Medewerkers moeten goed geïnformeerd en nauw betrokken worden op middelen die passen. 


Betrokkenheid
Om draagvlak te creëren en te blijven houden moeten mensen goed geïnformeerd worden en dat lukt alleen met een goed plan. Er moet een goede interne communicatiestructuur zijn, berichtgeving moet voor de roddelstructuur uitlopen, communicatie moet open en eerlijk zijn en mensen moeten weten bij wie ze terecht kunnen met vragen. Ook moeten mensen het gevoel hebben dat er wat met hun ideeën gedaan wordt en ambassadeurs van de verandering hebben een duidelijke strategie.


Waardering
Gedurende het proces moet veel aandacht uit gaan naar wat goed gaat. Het is zo makkelijk te kijken naar de dingen die niet goed gaan. Het is goed om ook te kijken naar dingen die wel goed gaan. Persoonlijke waardering is extra belangrijk in tijden van verandering.


Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van hoe communicatie kan bijdragen aan tevreden medewerkers bij een veranderingstraject. Uiteraard is de wijze waarop afhankelijk van hoe jij als school ‘in elkaar zit’ en wat bij je past. Wat voor de ene school werkt, werkt voor de ander niet en vice versa.


Wil jij eens van gedachten wisselen over de mogelijkheden voor jouw school? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

 

Trainingen bij dit artikel
Verandermanagement: Ik weet de weg, kom je mee?
Training op maat 

 

Ontvang Meestertips in je mail

Schrijf je hieronder in voor onze mailing. Je ontvangt dan naast de Meestertips handige extra kennis die we niet op onze site en social media publiceren.